Prodáváte byt, a nemile vás překvapila nízká cena, kterou vašemu bytu přiřkl odhadce? Dobrou zprávou je, že cena nemovitosti není ani tak závislá na oficiálním odhadu, nýbrž na částce, kterou je kupující ochoten zaplatit. Jak zařídit, aby potenciální zájemci byli ochotni platit co nejvíce?
Při přípravě bytu na koupi existují kroky, které vás nebudou stát příliš úsilí a energie, ale přesto mají šanci cenu vaší nemovitosti výrazně navýšit. Naopak jiná opatření vás budou stát příliš mnoho peněz, přičemž výsledný efekt nebude stát za to. Jak zvýšit cenu své nemovitosti díky těm správným opatřením?
Velké rekonstrukce se většinou nevyplatí
Ilustrujme si to na příkladu pana Richarda, který prodával svůj byt 2+1 v Brně. Doufal, že se mu na koupi podaří utržit co nejvíce, a proto dva měsíce před prodejem vložil úsilí do zmodernizování bytu. Pořídil nová plastová okna, a protože byl jeho byt orientován na jih, zainvestoval i do pořízení kvalitních venkovních žaluzií od firmy Sun System. Zmodernizování bytu jej stálo přibližně 120 000 Kč.
Když poté byt prodával, byl poněkud zklamán. Na jeho nabídku zareagovalo jen pár zájemců, kteří při jednání měli snahu usmlouvat nižší cenu. Nakonec nemovitost prodal, ale po spočítání všech nákladů překvapeně zjistil, že cena nemovitosti se navýšila pouze o náklady na rekonstrukci. Ve výsledku byt prodal zhruba o 200 000 Kč dráž, než byl původně odhad odborníka. Na rekonstrukci vydělal přibližně 80 000 Kč, což je rozhodně mnohem nižší částka, než jakou očekával.
Rekonstrukce tudíž může cenu bytu navýšit, ale je vhodnější ji provést pro účely zpříjemnění vlastního bydlení, než pro budoucího kupce. Pan Richard posléze zalitoval, že si stínící technikou nezajistil příjemnou teplotu v bytě již dřív. Rovněž plastová okna by mu výrazně zvýšila komfort bydlení.
Kromě nepříliš vysokého navýšení prodejní ceny je nevýhodou rozsáhlých rekonstrukcí i odrazení některých typů kupců. Mnozí lidé by totiž uvítali nižší cenu bytu a rekonstrukci by si raději provedli dle svých představ, než platit více peněz a pak se roky dívat například na okna, kachličky v koupelně či podlahy, které nejsou dle jejich gusta.
Jak zvýšit cenu své nemovitosti efektivně a levně
Prodej nemovitosti je vlastně obchod s důvěrou. Pokud kupce věří, že jste mu schopni prodat kvalitní domov, bude ochoten zaplatit vámi nabízenou cenu. Tomu můžete napomoct následujícími opatřeními.
1. Ohromte kupce fotografiemi
Fotografie jsou alfou a omegou každého inzerátu. Kvalitně nafocený byt můžete prodat o desítky korun dráž. Na profesionální nafocení si můžete najmout tzv. home stagera, což je odborník, který dokáže podat o vašem obydlí ten nejlákavější fotografický obrázek.
Pokud se vám nechce utrácet za služby profesionála, snažte se, aby váš byt na fotkách působil vzdušným, nepřeplněným dojmem. Všechny „lapače prachu“ v podobě sošek, deček a lampiček odstraňte z dohledu. Rovněž zajistěte, aby v hledáčku objektivu bylo pouze moderní bytové vybavení, přičemž to starší odkliďte. Inspirovat se můžete profesionálním home stagingem na fotografiích níže.
Zdroj: blog.houseplans.com (Cary Nowell)
2. Zjistěte si informace o vaší lokalitě
Nejen fotografie, ale i text prodává. Vžijte se do pocitů vašeho kupce. Zřejmě jej budou zajímat informace o dané lokalitě, proto nezapomeňte do textu zmínit, jak daleko je nejbližší zastávka veřejné dopravy, za jak dlouho se dostane do centra města, či jaká je v okolí občanská vybavenost. Tyto aspekty samozřejmě zmiňte jen v případě, že tyto charakteristiky zní lákavě (inzerát, chlubící se tím, že do centra se člověk dostane za 50 minut po absolvování tří přestupů, zřejmě moc úspěchu nesklidí. V takovém případě je vhodnější vypíchnout například klidnou lokalitu či blízkost přírody).
Rovněž nezaškodí zjistit si, jaké plány má město s vaší čtvrtí do budoucna. Cenu vaší nemovitosti může zvýšit například informace o plánovaném rozšíření metra či stavba nových supermarketů či obchodního centra v okolí.
3. Opticky zvětšete nabízený prostor.
V inzerátu sice uvádíte, že prodáváte například byt 3+1 o rozloze 79 m². Ovšem dokud kupec neuvidí, neuvěří. Snažte se váš byt opticky zvětšit a dotlačte vašeho potenciálního zájemce k myšlence: „Vůbec to nevypadá jako 79 m². Cítím se tu jako na sto dvaceti metrech.“ K optickému zvětšení bytu napomůžou tyto kroky:
- Vymalujte byt světlými barvami.
- Pořiďte do bytu několik zrcadel, které prostor opticky znásobí.
- Odstraňte všechny zloděje prostoru, jako jsou rozložité pokojové rostliny, obrazy s robustními rámy či sošky.
- Eliminujte množství nábytku v pokojích. Pokud kvůli příliš mnoha kusům působí váš prostor stísněně, odstraňte méně používané skříně, stolky či křesla do sklepa, aby byt působil vzdušněji.
4. Zkrášlete venkovní prostory
Potenciální kupec si vytváří dojem už při vstupu do vchodu vašeho paneláku či bytovky. Před prohlídkou si tyto prostory projděte a podívejte se na ně očima zájemce o váš byt. Neuklizená zaprášená chodba, letáky přetékající koš u schránek či špinavé zrcadlo ve výtahu můžou v kupci podvědomě evokovat myšlenku: „Tady se mi to nelíbí, tady se necítím jako doma.“ Proto se snažte, aby venkovní prostory působily co nejlákavějším dojmem.
To samé platí i pro případy, kdy prodáváte dům. Zanedbaná předzahrádka, oprýskaná schránka či plevel na chodníku do kupcova mozku vyšlou negativní hodnocení ještě před tím, než uvidí vnitřek vaší nemovitosti.
5. Odosobněte byt
Fotografie vašich dětí. Koláž z dovolené v Portugalsku. Svatební fotografie. Zarámovaná přáníčka ke dni matek od vašich potomků. Všechny tyto atributy vám sice připomínají vaše blízké, ovšem na zájemce o váš byt příliš velký dojem neudělají. Kupce si totiž chce představovat, jak byt bude vyhovovat jemu a jeho rodině, a příliš upomínkových předmětů v něm nebude evokovat představu o vysněném domově, ale spíše návštěvu u neznámých lidí. A to určitě nechcete, proto tyto artikly odkliďte.
Tip! Stěhujete se do většího, a peníze z prodeje starého bytu vám nebudou stačit k dofinancování vaší nové nemovitosti? Srovnejte si ceny úvěrů na bydlení a zjistěte, kde vám půjčí nejlevněji!