Všechna motorová vozidla, která se pohybují na vozovce, musí mít platný technický průkaz, tedy osvědčení o jeho registraci, respektive dva průkazy, protože rozlišujeme malý a velký.
Oba tyto dokumenty slouží k identifikaci vozu a obsahují množství důležitých informací. Vyznat se v těchto dokladech může být pro některé řidiče skutečným oříškem, my vám proto pomůžeme se v nich zorientovat.
Malý technický průkaz
Malý technický průkaz, neboli Osvědčení o registraci vozidla část 1., má podobu malé kartičky zatavené v plastové folii.
Na přední straně průkazu najdeme především údaje o provozovateli vozidla, jako jsou jeho jméno a příjmení, bydliště, registrační značka vozidla, datum registrace a datum vystavení průkazu.
Důležitou součástí je číslo průkazu, které najdeme v levém dolním rohu kartičky.
Nepřeplácejte na povinném ručení
Porovnejte si nabídky od všech pojišťoven a vyberte si nejvýhodnější nabídku
Na zadní straně jsou pak uvedeny základní technické parametry vozidla, jako jsou značka, typ a verze vozidla, VIN kód, hmotnost vozu, počet míst k sezení, nejvyšší rychlost spotřeba a další údaje.
Současná podoba malého technického průkazu byla zavedena v roce 2005. Malý technický průkaz by měl mít řidič neustále u sebe, aby jej mohl kdykoli ukázat hlídce při kontrole vozidla.
Velký technický průkaz
Jak už název napovídá, velký technický průkaz, neboli Osvědčení o registraci vozidla část 2., obsahuje daleko více informací než malý technický průkaz.
Velký “techničák” obsahuje informace o druhu, kategorii, tovární značce a typu vozidla, identifikační číslo vozu (VIN), údaje o motoru, velikosti, hmotnosti a spotřebě vozu, údaje o kolech a pneumatikách, informace o hlučnosti a emisích automobilu a detaily o jeho brzdách.
Tento dokument nemusíte mít neustále u sebe, ale je nepostradatelný třeba při prodeji vozidla.
Na přední straně najdeme podrobné informace o provozovateli, ale i vlastníkovi vozidla, a také o vozidle samotném. Ve spodní části přední strany jsou záznamy o provedených technických prohlídkách.
V pravém horním rohu techničáku je uvedeno číslo průkazu. Na zadní straně velkého technického průkazu jsou uvedeny záznamy o vozidle včetně VIN kódu.
Důležitou součástí je též sekce POZNÁMKA, v níž jsou zapsány povolené rozměry ráfků a pneumatik nebo netovární úpravy vozidla.
Tento doklad prošel v lednu 2021 několika úpravami. Od 1. 1. 2021 se nově do technického průkazu zapisuje pouze jeden předchozí vlastník/provozovatel vozidla, a to z důvodu ochrany osobních údajů dle GDPR.
VIN kód
Jednou z nejdůležitějších informací, kterou velký technický průkaz obsahuje, je tzv. VIN kód, neboli Vehicle identification number, Identifikační číslo vozidla.
Tento kód složený ze 17 znaků je mezinárodně jednoznačný identifikátor vozů a pro každé vozidlo je tudíž zcela jedinečný. Většinou bývá vyražen na štítku, který je připevněn ke karoserii vozidla, nebo přímo v karoserii a to v těžko dosažitelných místech, aby nebylo možné jej jakkoliv upravit.
První tři znaky se označují jako WMI (World Manufacturer Identifier). Jsou to písmena, která určují stát a region, kde byl vůz vyroben. Kódy jsou takto přiřazeny všem světovým výrobcům automobilů.
Česká Škodovka má například na začátku písmena TMB, kde T je označení pro Evropu, M pro Českou republiku a B přímo pro značku Škoda.
Znaky 4 – 9 se označují jako VDS (Vehicle Descriptor Section neboli Popisný kód vozidla) a jsou označením modelu vozidla.
Znaky na pozicích 10 – 17 se označují jako VIS (Vehicle Identifier Section) a jde o pořadové výrobní číslo, díky němuž lze identifikovat konkrétní vozidlo.
Ochranné prvky technického průkazu
Technický průkaz, a to hlavně velký, je chráněn proti falzifikaci několika ochrannými prvky, jako je tomu například u bankovek.
Mezi ty patří hologram, vodoznak, hlubotisk a kovový proužek s vypáleným mikro nápisem “Česká republika”. Barvy velkého technického průkazu jsou spíše bledé, pastelové a proměňují se při různém osvětlení a různých úhlech pohledu, aby se znesnadnilo padělání dokladu na barevných kopírovacích zařízeních.
Převládá světle žlutá a zelená barva.
Ztráta nebo poškození průkazu
Dojde-li k jakýmkoli změnám údajů, jste jako vlastník vozidla povinni neprodleně požádat příslušný úřad o zanesení změn a vystavení nového technického průkazu.
V případě, že technický průkaz ztratíte, je vám odzicen nebo dojde k jeho poškození, musíte navštívit obecní úřad s rozšířenou působností, kde vám vystaví nový.
S sebou musíte mít žádost o zápis změn údajů, doklad totožnosti, poškozený technický průkaz, druhý z technických průkazů, pokud vám alespoň jeden zbyl, doklad o vlastnictví vozu a v případě odcizení techničáku též protokol od Policie ČR.
Za vystavení duplikát technického průkazu si obecní úřad účtuje poplatek 100 Kč. Většinou jej vystaví na počkání, oficiální lhůta pro vyřízení je však až 30 dní.
Nezapomeňte, že bez platného technického průkazu nesmí vozidlo vůbec do provozu.