S koupí automobilu nezískáte pouze množství výhod, ale také řadu povinností.
Vozidlo provozované na pozemních komunikacích musí být především řádně pojištěno a mít platnou technickou kontrolu.
S tím souvisí též stav pneumatik a hloubka jejich dezénu – vzorku – který ovlivňuje jízdní vlastnosti automobilu.
Jaká je nejmenší hloubka dezénu a co si na pneumatikách pohlídat vám prozradí náš článek.
Letní versus zimní kola
Zákon předepisuje hloubku vzorku pneumatik v létě na 1,6 mm, v zimě pak na
4 milimetry. Zimní pneumatiky mají hrubší vzorek, jehož drážky jsou nejen hlubší, ale též širší.
Plášť gumy je pak opatřen jemnými lamelami, které odvádějí vodu a zachytává se do nich sníh, což zajišťuje lepší přilnutí pneumatiky k silnici a omezuje klouzání.
Dalším rozdílem mezi letními a zimními gumami je jejich složení. U zimních pneumatik je guma měkčí, aby si zachovala pružnost i při nízkých teplotách. D
íky tomu si gumy zachovávají dobrou ovkadatelnost i na promrzlém asfaltu.
Zimní obutí je v Česku povinné při mokré nebo sněhem pokryté vozovce od začátku listopadu do konce března.
V případě, že je silnice označena dopravní značkou “zimní výbava”, jsou zimní pneumatiky též povinné.
Porušení této povinnosti může v případě dopravní nehody vést k problémům s pojistným plněním.
Zákonná hloubka dezénu
Zákonná hloubka vzorku pneumatik se odvíjí od druhu vozidla i ročního období.
Hloubka dezénu letních pneumatik pro osobní auta, SUV a vozy s pohonem na všechna 4 kola do hmotnosti 3,5 tuny nesmí být nižší než 1,6 mm, u zimních pneumatik pak 4 mm.
Povolená hloubka pneumatik u motocyklů je 1,6 mm, pro skútry a mopedy do 50 cm³ je to 1,0 mm.
Rychlost opotřebení se přitom odvíjí od tvrdosti dezénu i jízdního stylu řidiče.
Každý majitel automobilu musí pravidelně kontrolovat, zda hloubka dezénu jeho pneumatik nepřesáhla limit daný zákonem, a v takovém případě zajistit jejich výměnu.
V případě, že s automobilem s nevyhovujícími koly havarujete, může se stát, že budete mít problémy s pojišťovnou, která se bude pídit po informacích, zda měl vůz v době nehody splněny všechny náležitosti.
Sjeté gumy pro ni mohou být argumentem pro krácení plnění a zároveň mohou zásadně ovlivnit určení viníka nehody.
Životnost pneumatik
Životnost pneumatik je ovlivněna mnoha faktory od stylu jízdy přes povrch, na kterém nejčastěji jezdíte, až po jejich údržbu a skladování. Prodloužit ji lze pouze plynulým a vyváženým stylem jízdy, který tolik nezatěžuje pláště.
Ačkoli ideální doba pro výměnu pneumatik není nikde přesně dána, pneumatika starší 10 let se už považuje za starou a tím pádem nebezpečnou.
Své jízdní vlastnosti totiž ztrácí již po 4 až 5 letech jízdy, přičemž nezáleží na tom, zda jste auto aktivně používali nebo stálo v garáži.
Proto je alespoň jednou ročně třeba, aby se na stav pneumatik podíval odborník, který je schopen odhalit i skryté známky stárnutí materiálu.
Datum výroby pneumatik je přitom uvedeno na jejím boku hned za interním kódem výrobce.
Kontrola stavu hloubky dezénu
Měření hloubky dezénu byste měli provádět alespoň jednou měsíčně nebo minimálně před každou větší cestou, například zahraniční dovolenou.
Postup měření přitom není nic složitého. Nejprve si sedněte za volant a vytočte kola na stranu, aby se dostala z podběhů.
Díky tomu budete mít k jejich povrchu lepší přístup. Na každé pneumatice jsou vyvedeny tzv. indikátory opotřebení, barevné výstupky umístěné v drážkách, jejichž horní ploska odpovídá hloubce dezénu.
Pokud jsou stále níže, než vzorek pneumatiky, je hloubka dezénu v pořádku. Jakmile se dostanou na úroveň vzorku a jejich povrch se začíná sjíždět, je čas na výměnu pneumatik.
Měření můžete provést také pomocí posuvného měřidla nebo speciální měrkou.
Druhou možností, jak zjistit hloubku dezénu, je zkusit malý domácí trik. K jeho vyzkoušení budete potřebovat pouze kovovou minci, v případě letních pneumatik pětikorunu a v případě zimních padesátikorunu.
Vezměte minci a umístěte ji na hranu do vzorku. Když jde o pětikorunu, pokud je číslo 5 celé viditelné, je třeba pneumatiku vyměnit.
V případě padesátikoruny je čas na výměnu tehdy, pokud kouká vnější měděný okraj mince.
Nebezpečí jízdy na sjetých pneumatikách
Kromě toho, že vás jízda autem se sjetými gumami může stát pokutu při běžné silniční kontrole, skrývá též mnohá další, daleko nebezpečnější rizika.
Největším z nich je chování vozu na silnici. Sjetý vzorek totiž výrazně zhoršuje jízdní vlastnosti vozidla, které se hůře ovládá na mokrém povrchu, prodlužuje se jeho brzdná dráha a zvyšuje se riziko tzv. aquaplaningu, tedy ztráty přilnavosti pneumatiky k vozovce.
V zásadě totiž platí, že čím nižší je hloubka dezénu, tím delší je brzdná dráha automobilu.
Se sjetými pneumatikami navíc neprojdete technickou kontrolou, kterou potřebujete k provozu vozidla.
V případě, že navíc s autem havarujete, hrozí velké nebezpečí, že vám pojišťovna neproplatí škodu kvůli nedostačujícímu stavu vašich pneumatik.